Föredrag i S:t
Johannes församling.
Lepplax bykyrka, 5 okt
2013.
Av Øyvind
Edvardsen
Vad är nyckelmakten?
Katekesen beskriver nyckelmakten som den särskilda fullmakt som
Kristus har gett sin kyrka på jorden att förlåta de botfärdiga
syndarna deras synder och att binda de obotfärdiga i dem, så länge
de inte ångrar sig.
Bibeln
lär att nyckelmakten har givits åt alla troende, alle kristna
innehar denna makt. Johannes skriver: «Sedan
han sagt detta, andades han på dem och sade: 'Tag emot den helige
Ande! Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och
om ni binder någon i hans synder så är han bunden'» (Joh
20:22-23).
Matteus skriver också om nycklarna: «Jag
skall ge dig himmelrikets nycklar. Allt vad du binder på jorden
skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall
vara löst i himlen»
(Matt 16:19). Med nycklarna menar Kristus den särskilda fullmakt han
ger åt oss att antigen förlåta synder (lösenyckeln) eller att
inte förlåta synder (bindenyckeln).
Nyckelmakten
är en särskild fullmakt som Gud gett till kyrkan, dvs. alla troende
människor, det som vi också kallar det allmänna prästadömet.
Matteus skriver: «Allt
vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni
löser på jorden skall vara löst i himlen. Ty där två eller tre
är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem» (Matt
18:18,20).
Vi ser att denna makt att lösa och binda människor i
deras synd är kopplat till att samlas som troende. Det vare sig i
den kristna familjen eller i den lokala kristna församlingen. Att vi
som kristna är präster i Guds ögon ser vi i Petrus första brev
där han skriver till skingrade kristna för att uppmuntra dem: «Ni
är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt
folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga
gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara
ljus» (1
Pet 2:9).
Från Matteus 18 får vi veta hur vi ska använda nyckelmakten mot en
broder som har syndat:
«Om
din broder har begått en synd, så gå och ställ honom till svars
enskilt, mellan fyra ögon. Om han lyssnar på dig, har du vunnit din
broder. Men om han inte lyssnar, ta då med dig en eller två andra,
för att varje sak må avgöras efter två eller tre vittnens ord.
Lyssnar han inte till dem, så säg det till församlingen. Lyssnar
han inte heller till församlingen, då skall han vara för dig som
en hedning och publikan. Amen säger jag er: Allt vad ni binder på
jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden
skall vara löst i himlen» (Matt
18:15-18).
Målet
med denna framfärd är alltid att vinna syndaren tillbaka. Dessa
verser får aldrig förstås som en enkel 3-stegs modell för
bannlysning och uteslutning ur en församling. Mycket tålamod bör
vara involverad i en sådan process. Och som oftast stannar det med
att syndaren lyssnar på sin broder och omvänder sig.
När
vi använder bindenyckeln mot en broder så betyder det att den
obotfärdiga broder drar dom över sig. I praktiken vill en som är
obotfärdig inte längre har tillträde till Herrens nattvard och
till slut uteslutas ur församlingen. Gud vill att vi ska använda
bindenyckeln för att försöka föra syndaren till omvändelse genom
att förkunna Guds dom över honom.
«... överlämna den mannen åt Satan till köttets fördärv, för att anden skall bli frälst på Herrens dag» (1 Kor 5:5).
«... överlämna den mannen åt Satan till köttets fördärv, för att anden skall bli frälst på Herrens dag» (1 Kor 5:5).
Motsvarande
skall vi använda lösenyckeln för att förlåta den ångerfulle
syndaren. «Om
vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att
han förlåter oss våra synder och renar oss från all
orättfärdighet» (1
Joh 1:9). Och i Johannesevangeliet står det: «Om
ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna» (Joh 20:23).
Gud
vill att vi ska använda lösenyckeln för att trösta den ångerfulle
syndaren genom att förkunna Guds förlåtelse över honom.
David
som på många sätt var en stor syndare bad själv Gud om att få
bli löst och få säkerhet om sina synders förlåtelse: «Låt
mig känna fröjd och glädje, låt de ben som du har krossat få
fröjda sig. Vänd bort ditt ansikte från mina synder, och utplåna
alla mina missgärningar» (Ps
51:10-11). Kristus gav nyckelmakten till alla troende för att de
skulle förlåta och trösta den ångerfulle, och vägra förlåtelse
för att varna den obotfärdige.
Till
att förvalta nyckelmakten för sig kallar de kristna församlingarna
pastorer. De kallas för att vaka över själarna i församlingen och
därmed också förvalta nyckelmakten. «Lyd
era ledare och rätta er efter dem, ty de vakar över era själar och
skall avlägga räkenskap. Se till att de kan göra detta med glädje
och inte med tungt hjärta, för det skulle inte vara lyckligt för
er» (Heb
13:17).
Paulus
skriver till Timoteus att han ska använda nyckelmakten offentligt i
församlingen: «Dem
som syndar inför alla skall du tillrättavisa inför alla, så att
även de andra tar varning» (1
Tim 5:20).
Församlingen
ska genom sin kallade pastor använda lösenyckeln och bindenyckeln
för de troendes själars eviga väl. Nyckelmakten är lika giltig
när den används av pastorn som av lekfolket. Det betyder att den
förlåtelse pastorn uttalar över en syndare och över alla syndare
när han framsäger avlösningen från altaret är giltigt hos Gud i
himmeln. Paulus skriver till korinterna: «Som
Kristi tjänare och som förvaltare av Guds hemligheter skall man
alltså betrakta oss» (1
Kor 4:1).
Vad är bikten?
Bikten består av två delar. Den första är att vi bekänner våra
synder. Den andra är att vi tar emot absolution eller syndernas
förlåtelse av pastorn eller en medkristen, som av Gud själv, och
så tror fullt och fast utan att tvivla, att våra synder verkligen
är förlåtna inför Gud i himmeln. Inför Gud ska vi erkänna att
vi är skyldiga till alla synder, även sådana som vi inte vet om.
En sådan syndabekännelse har vi i Herrens bön. Men för pastorn
ska vi bara bekänna de synder som vi vet om och som plågar våra
samveten.
För
att ta reda på vilka våra synder är ska vi pröva oss själva
inför Guds tio bud. Vi ska fråga oss om vi som far, mor, son,
dotter, arbetsgivare eller arbetstagare varit olydig, otrogen eller
lat? Har vi skadat någon med ord eller gärningar? Har vi varit
oärlig, vårdlös, slösaktig eller gjort något annat orätt? Vi
kommer att inse att vi har syndat mot några eller många av dessa.
Lagen har avslöjat våra synder. Men det är också först då
förlåtelsen har någon verkan.
Den
ångerfulle syndaren skall få försäkran om sina synders förlåtelse
antigen från en medkristen eller från pastorn. Får man det från
en medkristen så sker det som regel i vardagen när man umgås
varandra. Pastorn kan man uppsöka om man vill bikta sig och få
förlåtelse, eller också så får man det i gudstjänsten. Den
medkristna eller pastorn kan säga till dig: På
vår Herre Jesu Kristi befallning förlåter jag dig dina synder i
Faderns och Sonens och den helige Andes namn. Amen.
Biktens
första del består alltså av att vi erkänner att vi är syndare
som förtjänar Guds straff. Vi kan bekänna med David: «Ty
jag känner mina överträdelser, och min synd är alltid inför mig.
Mot dig allena har jag syndat och gjort vad ont är i dina ögon, för
att du må befinnas rättfärdig i dina ord och rättvis i dina
domar»
(Ps 51:5-6).
Vi
bekänner våra synder därför att Gud i sitt ord uppmanar oss att
göra det: «Bekänn
det nu, Herren, era fäders Gud, och gör hans vilja» (Esra
10:11). Vi bekänner dem också därför att vi vet och tror att det
finns förlåtelse för våra synder: «Om
vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att
han förlåter oss våra synder och renar oss från all
orättfärdighet» (1
Joh 1:9).
Gud
vill att vi ska bekänna att vi är helt och hållet syndiga, både
att vi är syndiga av naturen och att vi har syndat mot honom i
tankar, ord och gärningar: «Se,
i synd är jag född, och i synd har min moder avlat mig» (Ps
51:7). «Ty
den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig
till allt» (Jak
2:10). «Vem
märker själv hur ofta han felar? Förlåt mig mina hemliga brister»
(Ps
19:13).
Gud
vill också att vi skall bekänna att våra synder har skilt oss från
honom och att vi endast förtjänar döden: «Det
är era missgärningar som skiljer er och er Gud från varandra»
(Jes
59:2). «Ty
syndens lön är döden» (Rom
6:23).
Gud
leder oss genom sin lag att inse och känna våra synder så att vi
bekänner dem: «Men
vi vet att allt vad lagen säger, det talar den till dem som har
lagen, för att var mun skall stoppas till och hela världen stå med
skuld inför Gud. Ty ingen människa förklaras rättfärdig inför
honom genom laggärningar. Genom lagen ges insikt om synd» (Rom
3:19-20). «Det
var först genom lagen jag lärde känna synden. Jag hade inte vetat
vad begäret var, om inte lagen hade sagt: Du skall inte ha begär»
(Rom
7:7).
Biktens
första del består av att vi bekänner våra synder. Biktens andra
del är att höra det tröstefulla budskapet att våra synder är
förlåtna, det som vi kallar absolution eller avlösning: «Då
uppenbarade jag min synd för dig och överskylde inte min
missgärning. Jag sade: Jag vill bekänna för Herren mina
överträdelser. Då förlät du mig min syndaskuld» (Ps
32:5). «Jesus
sade till den lame: Var vid gott mod, mitt barn. Dina synder är
förlåtna» (Matt
9:2).
Detta
tröstefulla budskap får vi höra av pastorn i gudstjänsten när
han säger: På
vår Herre Jesu Kristi befallning förlåter jag dig dina synder i
Faderns och Sonens och den helige Andes namn.
Vi
kan ibland också behöva bikta oss enskilt för vår pastor när vi
söker försäkran om förlåtelse för en synd som särskilt plågar
vårt samvete och varje pastorn är beredd att lyssna till detta: «Ty
mina missgärningar går mig över huvudet, såsom en svår börda är
de mig för tunga» (Ps
38:5). «Ni
vet också hur vi förmanade och uppmuntrade var och en av er som en
far sina barn» (1
Tess 2:11).
Den
absolution som pastorn ger oss ska vi ta emot som från Guds själv
och tro att våra synder är förlåtna också inför Gud i himlen:
«Jag
skall ge dig himmelrikets nycklar. Allt vad du binder på jorden
skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall
vara löst i himlen» (Matt
16:19).
När
vi har syndat mot en medkristen så vill Gud att vi ska bekänna
denna synd för honom: «Bekänn
alltså era synder för varandra» (Jak
5:16). «Om
du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din
broder har något emot dig, så lämna din gåva framför altaret och
gå först och försona dig med din broder, och kom sedan och bär
fram din gåva» (Matt
5:23-24). När vi så bekänt vår synd ska vi ta emot den absolution
som en medkristen ger oss som från Gud själv och tro att våra
synder är förlåtna också inför Gud i himlen.
Nyckelmakten och bikten är alltså förlåtelse i praktiken.
Nyckelmakten har givits till alla kristna. De utser själv någon att
förvalta denna makt att lösa och binda någon i deras synder på
deras vägnar. Denne förvaltare kallar vi som regel pastor. I bikten
bekänner den ångrande syndaren sin synd och ber om förlåtelse.
Den ges honom av pastorn i gudstjänsten, i den enskilda bikten eller
också av den medkristne. Förlåtelsen är giltig därför att Gud
har förlåtit oss på grund av sin son Jesus Kristus. Därför
förlåter han också oss våra synder genom våra medkristna. I Jesu
namn. Amen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar