Av Øyvind Edvardsen
Predikan över 1 Tim 2:8-15. 20 sön
e Trefaldighet. 13 okt 2013 – Lepplax.
Jag vill nu att männen på varje ort skall be med heliga, upplyfta händer, utan vrede och diskuterande. På samma sätt skall kvinnorna be och uppträda i anständig klädedräkt, med blygsamhet och gott omdöme, och smycka sig, inte med håruppsättningar, med guld eller pärlor eller dyrbara kläder utan med goda gärningar, så som det anstår kvinnor som bekänner sig till gudsfruktan. En kvinna skall i stillhet ta emot undervisning och helt underordna sig. Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller gör sig till herre över mannen, utan hon skall leva i stillhet, eftersom Adam skapades först och sedan Eva. Och det var inte Adam som blev bedragen, utan kvinnan blev bedragen och gjorde sig skyldig till överträdelse. Men hon skall bli frälst under det att hon föder barn, om hon fortsätter att leva ett ärbart liv i tro, kärlek och helgelse.
Vad lär
Bibeln om kvinnliga präster? Är det förbjudet eller tillåtet för
kvinnor att vara präster? Bibeln förvånar många när den lär att
alla människor är präster, lyssna bara till vad Petrus skriver 1
Petribrev: «Men ni är ett utvalt
släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget
folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som
har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus» (1
Pet 2:9). Petrus skriver inte endast till de manliga kristna, han
skriver till alla, kvinnor som män. Han skriver att vi är alla ett
konungsligt prästerskap för att förkunna hans härliga gärningar.
Vårt prästerskap har alltså det syftet – att förkunna om Guds
härliga gärningar.
Aposteln
Johannes skriver också om att Jesus har gjort alla kristna till
präster, han skriver: «Han som
älskar oss och har friköpt oss från våra synder med sitt blod och
som har gjort oss till ett konungadöme, till präster åt sin Gud
och Fader, honom tillhör äran och makten i evigheternas evigheter,
amen» (Upp
1:6). Bibeln lär att alla kristna människor är präster. Vi är
inte offerpräster som Gamla testamentets offerpräster som offrade
för folkets synder. Vi är tackofferpräster som gör goda gärningar
åt vår Gud som har friköpt oss från synden.
Alla ni som har fått tron i gåva genom Den Helige Ande är präster
i Guds ögon. Om detta lär Bibeln tydligt. Om man är präst eller
inte beror inte på kön, men på om man har tro eller inte, den tro
som Gud skänker som gåva och själv planterar i våra hjärtan. I
det allmänna prästadömet är alla människor präster. Dvs det
prästadömet som inkluderar alla troende och där alla lever som
troende genom att sprida evangeliet och göra goda gärningar som
frukt av tron. I det allmänna prästadömet är alla kvinnor
präster.
I dagens Bibeltext håller Paulus på att ge föreskrifter för
gudstjänsten. Han har i verserna före skrivit om hur man ska be för
alla människor, vänner som fiender. Nu fortsätter han med att säga
att männen ska be med heliga, upplyfta händer, utan vrede och
diskuterande. På Paulus tid var det tydligen vanligt att be med
händerna uppåt. I vår tid och i vår del av världen ber vi inte
så längre, vi ber ofta med huvudet sänkt och händerna knäppt
framför oss. Det är inte så att vi ber fel här därför att
Paulus talar om vilken inställning, vilket sinnelag, männen ska
fira gudstjänst med. De heliga händerna står i relation till att
männen skall vara utan vrede och diskuterande.
Vi kan se att männens svagheter är de samma oberoende vilken tid
man lever i. Vrede och diskuterande kännetecknar också tyvärr
många kristna män i denna tid. Även några såkallade lutheraner
tar med sig strider och diskuterande in i kyrkan och gör
gudstjänsten om till en protestarena där de selektivt vägrar
nattvardsbord som en synlig protest.
De tror det är god luthersk praxis medan det i verkligheten är
obiblisk praxis. De läser endast första halvan av bibeltexten i
Matteus där det står att man skall lämna altaret om ens broder har
något emot dig, medan de inte läser nästa halva som talar om att
gå och göra upp med sin broder. Med ett sådant beteende gör de
också i praktiken nattvardsbordet om till en handling de gör för
Gud istället för att låta det vara Guds gärning för oss. De gör
nattvardsbordet om till lag medan det i verkligheten är evangelium.
Män har en tendens till strid, vrede och diskuterande. Att dra det
med in i kyrkan och använda kyrkan och gudstjänsten som en
protestarena för sin egen egoistiska sak är både obibliskt och
syndigt.
På
samma sätt,
fortsätter Paulus. På samma sätt som männens inställning och
beteende skall vara helig så skall också kvinnans vara. Medan
männen har en tendens till strid och evigt diskuterande så har
kvinnan en tendens till att smycka sig med oanständiga kläder och
smycken för att dra uppmärksamhet mot sig själv och sitt yttre.
Paulus visar på vilken inställning kvinnorna skall ha när de ber
och uppträder i församlingen «De
skall be och uppträda i anständig klädedräkt, med blygsamhet och
gott omdöme, och smycka sig, inte med håruppsättningar, med guld
eller pärlor eller dyrbara kläder» (v
9). Vad Paulus syftar på är inställningen, vad kvinnorna tänker
på när de uppträder, vad de har för mål med sitt beteende.
Uppträder de för att dra uppmärksamhet mot sig själv eller för
att visa Gud ära.
Paulus
förbjuder inte en kvinna att vara vacker eller att klä sig i vackra
kläder. Heller inte förbjuder han att ha örhängen eller att fixa
på håret. Den gudfruktige kvinna kan med alla rätta också
berömmas för sin skönhet, därför att också den är det Gud som
har skänkt henne. Det Paulus vill åt är hjärtat. Hur skall en
troende kvinna uppträda? Jo, hon skall smycka sig med «goda
gärningar, så som det anstår sig kvinnor som bekänner sig till
gudsfruktan» (v
10).
Detta är alltså den gudfruktige kvinnans sanna smycke – hennes
goda gärningar. På dem skall hon bedömmas och hedras och äras.
Därför att sådana goda gärningar är gärningar som hon har gjort
i tro, den tro som Gud har skapat i henne. Dessa goda gärningar har
hon gjort i sitt liv i det allmänna prästadömet, där hon som
präst gör goda gärningar som trons frukter. En sådan aktivitet
skall vara hennes sanna smycke – goda gärningar utfört i tro!
Paulus
fortsätter med att förklara hur kvinnan skall förhålla sig i
relation till mannen. Detta gäller både i församlingen, i familjen
och i samhället. Även om det endast är i den kristna församlingen
och den kristna familjen som den gudfruktige kvinnan vill möta
förståelse för denna ordning vill hon också så långt det är
upp till henne leva upp till denna ordning också i det sekulära
samhället. «Hon skall i
stillhet ta emot undervisning och helt underordna sig» (v11),
skriver Paulus.
Bara i detta korta vers har vi ett för den moderna världen ett
mycket stort anstöt. Det moderna samhället tror inte alls på att
kvinnan skall underordna sig någon. Enligt världens filosofi är
varken mannen eller kvinnan underställd någon. Att tala om att
kvinnan skall underordna sig ses på som något diskriminerande och
antikvariskt som hör historien till. Nu är det varje man och kvinna
för sig själv.
De som reagerar på att Bibeln säger att kvinnan skall underordna
sig förstår inte den goda ordning som Gud har skapat för att
mannen och kvinnan skall leva tillsammans och uppfylla olika roller i
denna värld. Att underordna sig är inte det samma som att vara
underdånig eller mindre värdig. Kvinnan är inte mindre värd än
mannen. Att Jesus Kristus dog också för hennes synder och att också
hon har ett evigt liv i himmeln borde vara bevis nog för att också
hon är värdig. Hon är heller inte underdånig mannen. Hon är
ingen tjänare eller slav för sin man. Mannen har ingen rätt att
uppträda som en härskare över henne.
Här har mannen mycket ont blod på sitt samvete. Mannens missbruk av
kvinnan som den svagare parten i familjen och äktenskapet har ofta
varit mycket stor. Bibeln tar stark avstånd från ett vilket som
helst missbruk och misshandling av kvinnor. Mot sådant måste det
varnas på det starkaste. Särskild bland gudfruktiga kvinnor som
förstår sin roll given av Gud är det förödande om mannen
missbrukar kvinnans godhet och tillit.
Att kvinnan skall underordna sig mannen står i relation till att
mannen skall älska kvinnan så som Kristus har älskat kyrkan. Vi
vet alla vad Kristus gjorde för kyrkan – han offrade sig själv
för den och gick i döden för den. Sådan skall mannens inställning
vara överför kvinnan – han skall vara villigt att offra allt för
henne. När både mannen och kvinnan förstår sina uppgifter i
familjen och församlingen kommer också livet att blir mycket gott
och Gud kommer att välsigna det med många goda gåvor.
Paulus skriver att kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet, att
han inte tillåter att hon undervisar eller gör sig till herre över
mannen. Detta är ett sammanhang. Det är i förhållandet till
mannen som kvinnan inte skall undervisa eller göra sig till herre.
Hon skall underordna sig mannen. Dvs att hon skall ta emot
undervisning från mannen och låta sig ledas av hans undervisning. I
relationen mellan man och kvinna är det mannens roll att leda, och
det gör han med sin undervisning. Så är det både i familjen och i
församlingen. Paulus visar oss från skapelsesordningen hur kvinnan
står i relation till mannen och hur det påverkar mannens ledarskap.
Mannen skapades först medan kvinnan skapades senare som hans
hjälpare.
Den praktiska konsekvens av detta Bibelställe är att medan Guds Ord
lär oss att både män och kvinnor är präster i det allmänna
prästadömet så kallas däremot inte kvinnor till att tjäna som
pastorer, herdar, äldste eller någon annan position där de skulle
utöva auktoritet över män eller göra sig till herre över män.
Därför har heller inte kvinnor rösträtt i våra församlingar.
För att då skulle hon göra sig till herre över mannen. Det är
mannens uppgift att leda och kvinnans uppgift att vara hans hjälpare
enligt Guds Ord.
Däremot så kallar vi kvinnor till att undervisa barn och unga och
andra kvinnor. Kvinnor både kan och får undervisa i Guds Ord.
Missionsbefallningen gäller också er kvinnor. Ni får också sprida
evangeliet till andra människor i er vardag och er omgivning. Ni
skall vara stilla, men inte tysta. Ni får tala. Ni får undervisa.
Gör det bara med värdighet och inte för att göra er till herre
över mannen. Lev stillfärdiga liv där ni gör de goda gärningar
som tron skapar i er och tala högt och tydligt om Frälsaren för de
människor som är en del av era liv.
Ni skall bli frälst genom att ni håller fast vid evangeliet och
lever efter det. Resultatet av er tro kommer att vara att ni lever i
er roll som Gud har givit er i livet, i tro, kärlek och helgelse.
Frälsningen har Jesus Kristus vunnit för oss alla en gång för
alla. Våra liv som gudfruktiga män och kvinnor och barn i denna
världen kommer att spegla den tro som finns i våra hjärtan och
göra oss ivriga att göra Guds vilja. Inte för att vi på något
sätt skall uppnå något eller bidra till vår frälsning, men för
att det är Guds goda vilja och vi vet att Gud vill oss bara väl.
Vi vet att Gud skänker oss mycket gott också här på jorden om vi
lever efter hans vilja här i livet. Låt oss därför med
frimodighet och fullkomlig tillit till varandra leva våra liv som
Gud ber oss att leva, så skall vi se att vi får det mycket gott här
i denna värld fylld av tårar och trängsel. Låt våra liv bli ett
vittnesbörd till dem som inte känner Gud och hans rike så att vi
med våra liv och våra goda gärningar kan fånga människors
intresse. Låt människor peka och prata om oss troende som lever
sådana ordnade och stillfärdiga liv i denna kaotiska värld. Vad
vet vi om hur många människor Gud låter oss få fånga med våra
liv så att de får höra evangeliet om Frälsaren. Alla män och
kvinnor: tjäna Herren med glädje i era liv så skall ni se att det
bär rik frukt som varar till evig tid! I Jesu namn. Amen.
Låt oss be.
Vi tackar
dig vår käre Gud och Far för att du har givit oss ditt heliga ord.
Tack för att du där visar oss hur vi som dina egna dyrt köpta barn
skall leva som gudfruktiga människor i denna syndiga värld. Vi ber
dig att du leder oss till att sköta våra kallelser som man och
kvinna i familjen, församlingen och i samhället. Vi ber dig att du
leder oss rätt här i livet så att vi inte syndar mot ditt Ord. Vi
ber dig att du låter våra liv vara ett vittnesbörd om den tro på
Frälsaren som vi har fått i våra hjärtan. Låt oss med våra liv
få tjäna Herren med stor glädje och all tacksamhet för Jesus
Kristi skull. Tack för att du skänker frälsningen oberoende av vad vi gör i
våra liv och för att du förlåter oss våra synder för Jesu
Kristi skull allena. Bevara oss i den saliggörande tron till evig
tid. Amen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar