Av Øyvind Edvardsen
Predikan över 1 Tim
3:8-16. 24 sön e Trefaldighet. 10 nov 2013 – Lepplax.
«Församlingstjänarna skall på samma sätt vara allmänt aktade och pålitliga. De får inte missbruka vin eller vara ute efter pengar. De skall äga trons hemlighet i ett rent samvete. Men också de skall först prövas. Sedan kan de bli församlingstjänare, om det inte finns något att anföra mot dem. Kvinnorna skall på samma sätt vara allmänt aktade, inte förtala någon utan vara nyktra och trogna i allt. En församlingstjänare skall vara en enda kvinnas man. Han skall ta väl hand om sina barn och sin familj. De som sköter sin tjänst väl vinner en aktad ställning och får stor frimodighet i tron på Kristus Jesus. Detta skriver jag till dig i hopp om att snart kunna komma till dig. Men om jag dröjer skall du veta hur man bör förhålla sig i Guds hus, som är den levande Gudens församling, sanningens pelare och grundval. Och erkänt stor är gudsfruktans hemlighet:
Han som blev uppenbarad i köttet,bevisad rättfärdig genom Anden,sedd av änglarnapredikad bland folken,trodd i världen,upptagen i härligheten.»
Gud lär oss i sitt ord att familjen är en välsignelse från honom.
Han har etablerat familjen som ett fundament i samhället och som en
grund för människans liv här på jorden. Vi föds in i vår
jordiska familj som barn. Vi växer upp i den som en trygg ram för
vårt liv. Där får vi jordisk föda för att leva och växa. Vi får
kunskap och uppmuntran för att bli trygga och glada. Vi upplever
glädje i familjen, Gud fyller den med många välsignelser.
Guds
ursprungliga plan var att familjen skulle vara endast gott för
människan, det skulle utan undantag vara till hans fördel att vara
del av familjen. Så är det än i dag. Även om synden förstör
också många familjer och visar sig i alla familjerelationer på
något sätt så är fortfarande familjen en stor välsignelse från
Gud. Det är fortfarande där Gud vill att vi skall leva våra liv.
I dopet blir vi medlemmar av Guds egen familj. Där gör han oss till
sina egna barn. I dopet övergår vi från att vara Guds fiender till
att bli del av hans egen familj och arvingar till det eviga livet.
Genom sitt ord ger han oss i dopet sin Helige Ande som skapar tron i
våra hjärtan och som bevarar oss i tron.
Att få vara Guds barn är
den största välsignelse vi kan få. Som Guds barn har vi evigt liv.
Vi äger det på grund av Jesu Kristi offer på korset för oss. På
grund av att Gud gjorde sin egen son till människa och sände honom
i döden för våra synders skull har vi evigt liv. På grund av
Jesus är vi en del av Guds egen familj.
Den församling som är samlad här i dag tillhör Guds familj. Vi
som genom dopet har fått tron i våra hjärtan är hans egna barn.
Vi är samtidigt både Guds församling och Guds egen familj. Det är
inte den osynliga kyrkan Gud talar om här, utan han talar om en för
världen synlig församling på en geografisk plats på den här
jorden.
Timoteus befann sig i församlingen i Efesus då Paulus skrev detta
brev till honom. Brevet är egentligen inte till Timoteus personligt,
utan det är skrivet för att hela församlingen där skall dra nytta
av det och ta del av dess undervisning.
Paulus skriver att Timoteus
befinner sig i Guds hus och att det är den levande Gudens
församling. Detta är församlingen i Efesus. En kristen församling
på västkusten av dagens Turkiet. Paulus ville att Timoteus skulle
vara där för att undervisa dem och lede dem med Guds Ord.
I de första 7 verserna av kap 3 i 1 Timoteusbrev beskriver Paulus en
församlingsledares egenskaper. Vi minns att det krävs omfattande
och mångsidiga egenskaper för att kunna leda Guds församling. Hans
viktigaste egenskap är att kunna undervisa. Det är hans
huvuduppgift i församlingen, att undervisa dem med Guds Ord.
Sen
måste han ha en oklanderlig karaktär. Han måste behärska både
sin tunga, sitt alkoholkonsum och sin sexualdrift. Dessutom får han
inte vara ute efter pengar. En församlingsledare måste vara
oklanderlig på allt sätt. Det är viktigt, eftersom han skall leda
Guds församling.
Dagens predikotext tar för sig församlingstjänarens egenskaper. Vi
ser att det är mycket som är likt mellan det som krävs av ledaren
och det som krävs av tjänaren i församlingen. De måste båda
kunna ta väl hand om sin egen familj. Också tjänaren måste vara
en enda kvinnas man. Det betyder i praktiken att han inte får vara
otrogen, han får inte bryta äktenskapet.
Han får heller inte
missbruka vin eller vara ute pengar. Han skall äga trons hemlighet i
ett rent samvete, står det. De är nämligen förvaltare av Guds
hemligheter, av Guds mysterium, det mysterium som världens visdom
inte kan uppenbara för oss, men som endast Gud kan och som är det
enda som leder oss till frälsning.
Vi ser att det är en egenskap som inte krävs av
församlingstjänaren, och det är egenskapen att kunna undervisa.
Detta speglar den stora skillnad i uppgift som ledaren och tjänaren
har i församlingen. På grekiska används ordet som motsvarar diakon
för det vi översätter med församlingstjänare. Vi skulle alltså
kunna tala om en diakons egenskaper.
Det är en manlig diakon Paulus
talar om här, det ser vi på hur kvinnans egenskaper listas upp
mellan mannens egenskaper. Hon står i relation till den manlige
diakonen. Den kvinna som nämns här är antigen diakonens hustru,
eller en kvinlig medhjälpare till diakonen. När vi tar i beaktande
Paulus innsikt i människans sexualdrift så är det mycket som talar
för att Paulus föredrar just en mann/hustru kombinasjon i
utförandet av diakonins uppgifter i församlingen.
Vad består så diakonens uppgifter av? Vi har en trolig början till
kyrkans diakoni i Apostlagärningarna kapittel 6. Där blev 7
församlingstjänare utsedd för att fördela mat åt änkorna i
församlingen. Detta blev gjord för att apostlarna som hade tjänsten
att förkunna Ordet skulle kunna koncentrera sig om den uppgiften.
Eftersom församlingen i Jerusalem växte i antal medlemmar så växte
också de praktiska uppgifterna i församlingen som inte hade direkt
med förkunnelsen att göra. Från början var alltså diakonin en
stödfunktion till förkunnelsen inom den lokala församlingen. Den
existerade för att lätta arbetsbördan för de som förvaltade Guds
Ord.
Eftersom kristna församlingar bildades runtomkring Medelhavet
uppstod också så småningom behovet av församlingstjänare. Varje
församlings grundvall var förkunnelsen av Frälsaren Jesus Kristus.
Den gång som nu så var det genom Ordet Gud kom till varje syndare
med budskap om förlåtelse och frälsning.
Det eviga livet får vi
genom evangeliet. Genom Guds Ords predikan. Detta är församlingens
viktigaste uppgift. Hur välmenad och omtänksamt det än är så är
alltså en diakoniverksamhet som inte är bunden till förkunnelsen
av Guds Ord av inget värde för evigheten. I bästa fall underlättar
det endast människors livssituation här på jorden.
Det betyder inte att vi som kristna inte skall visa kärlek och
omtänksamhet mot vår nästa i samhället. Tvärt om, vi skall visa
kärlek och godhet mot alla människor. De gärningar vi gör är
vittnesbörd om den tro vi har i våra hjärtan och vi kan därmed
genom våra handlingar dra människor till förkunnelsen om Jesus och
det livgivande evangeliet.
Samtidigt ska vi alltså komma ihåg att
diakoni i urkyrkan var en verksamhet inom den lokala kristna
församlingen och en stödfunktion till förkunnelsen. Den existerade
inte för sig själv.
Församlingstjänaren är en del av den levande Gudens församling
som är Guds familj. Hans verksamhet speglar det som han gör i sin
egen familj. Han sköter praktiska ärenden och har nära kontakt med
församlingens medlemmar. Han ser till att de har det dem behöver av
mat och jordisk gods för att kunna leva här på jorden.
Som en far
och husbond ansvarar för alla som bor under hans tak ansvarar
församlingstjänaren för församlingens medlemmar. Det är en
viktig tjänst han utför och han måste som pastorn vara en god
förebild för församlingen.
För både församlingsledaren och församlingstjänaren är
familjelivet deras test på om de kan insättas till tjänst i
församlingen. I familjen prövas de mot alla svårigheter och
utmaningar som livet erbjuder och det är också där de har
anledning att visa sitt ledarskap och visa sig trogen sin kallelse
som husbond, make och far. När det inte finns något att utsätta på
dem kan de sättas till tjänst i församlingen.
Paulus närmer sig här avslutningen av första halva av sitt första
brev till Timoteus. Han har skrivit till honom för att han som
representant för de kristna i Efesus skall undervisa och införa den
ordning som Paulus beskriver.
Det som Paulus har skrivit i de första
kapitlen är inte teoretisk kunskap som Timoteus endast skall lägga
på minnet och grunda på. Det är praktisk kunskap som Paulus vill
att Timoteus skall genomföra i församlingen. Paulus har förmedlat
kunskap som han vill att Timoteus skall genomföra i praktiken.
Paulus avslutar denna första avdelning med vad vi kan kalla en
doksologi. Den kommer mitt i Paulus ord om livet i den kristna
församlingen. Mitt i alla föreskrifter och varningar om hur
församlingslivet artar sig så uttrycker Paulus några rader av det
rena evangelium. Han visar på hur människans frälsning är ett
resultat av ett mysterium. Ja, det är Guds mysterium. Det är en
hemlighet för världen.
Världen betrakter Guds frälsningsväg som
dårskap. Världen lär att människan kan komma till Gud genom egen
kraft och hjälp. Den lär att människan på något sätt kan säkra
sig sitt eviga liv genom egna gärningar. Så lär världen och alla
andra gärningsreligioner i världen. De lär frälsning genom
gärningar.
Gud lär oss i sitt Ord att det är Jesus Kristus som sann Gud och
sann människa som är hemligheten till vår frälsning. Det är han
som är vår Frälsare från våra synder. Han har tagit bort vår
skuld och vårt straff. Gud har själv kommit till jorden och friat
oss från våra synder. Det har han gjort genom sin egen Son och hans
död och uppståndelse för oss.
Detta är gudsfruktans hemlighet:
att Gud blev människa för vår skull, att han som fullkomlig
människa levde bland oss här på jorden, att han sågs av
apostlarna, hans verk bevittnades av många människor. Han predikas
bland alla människor, evangeliet om Frälsaren sprids till hela
världen och det skapar tro hos människor över allt. Denna vår
Frälsare sitter nu vid Faderns högra sida, vid maktens och
auktoritetens säte där han regerar till det bästa för oss som är
hans egen familj.
Vi har en levande Frälsare. Vi är hans familj. Som
församlingsledare och församlingstjänare, som pastorer och som
hjälpare i församlingen, som medlemmar av denna Guds egen
församling, är det på grund av denna hemlighet, detta mysterium,
som vi existerar: På grund av Jesus Kristus vår Herre. Sann Gud och
sann människa. Vår Frälsare från synden. Vi är hans familj.
Amen.
Låt oss be
Vi tackar
dig vår käre Gud och Far för att vi får vara dina barn. Tack för
frälsningen som du skänkt oss genom din egen son Jesus Kristus. Vi
ber dig att du välsignar oss som är den levande Gudens församling.
Vi ber dig att du välsignar oss med ditt Ord och med tjänare och
hjälpare som med sina liv visar sig värdiga den uppgift du kallar
dem till. Vi ber i Jesu Kristi namn. Amen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar