Av Hans Ahlskog
Kära syskon i tron: Nåd, barmhärtighet och frid från Gud, vår Fader, och Kristus Jesus, vår Herre.
Kära syskon i tron: Nåd, barmhärtighet och frid från Gud, vår Fader, och Kristus Jesus, vår Herre.
Vi skall idag på reformationsdagen
stanna inför ett av den lutherska kyrkans karakteristika, nådemedlen. Som predikotext skall vi läsa ett
stycke från Matteus 16, verserna 13-19 och vi läser dessa ord i Jesu namn:
Då Jesus kom
till trakten av Caesarea Filippi, frågade han sina lärjungar: "Vem säger
folket att Människosonen är?" De svarade: "Somliga säger Johannes
Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna." Han sade
till dem: "Och ni, vem säger ni att jag är?" Simon Petrus svarade:
"Du är Messias, den levande Gudens Son." Jesus sade till honom:
"Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och blod har inte uppenbarat detta
för dig, utan min Fader som är i himlen. Jag säger dig: Du är Petrus, och på
denna klippa skall jag bygga min församling, och helvetets portar skall inte få
makt över den. Jag skall ge dig
himmelrikets nycklar Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen,
och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen."
Herre inskriv dessa ord på allas våra
hjärtan. Amen.
Jag skall ge
dig himmelrikets nycklar Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i
himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen."
Detta är ett mycket centralt ord i NT. Orden riktas här i
första hand till Petrus som apostlarnas representant. Petrus svarar i
apostlarnas ställe att Jesus är Messias och därför är det inte långsökt att
Jesu svar och hans löfte om nycklarna också riktas till hela apostlakretsen.
Två kapitel senare förklarar han att nyckelmakten inte är något som bara
tillhör apostlarna eller i våra dagar pastorer och andra som innehar Ordets
ämbete utan dessa nycklar tillhör alla kristna. Från den yngste bland oss till
den äldste. Nyckelmakten innebär att vi kan utdela Guds förlåtelse eller också
låta bli att dela ut den och istället predika lag. När ett litet barn säger
till sin mamma, sin pappa eller sina syskon: ”Jesus dog för dig, dina synder är
förlåtna”, då använder detta barn himmelrikets nycklar. Och då är det glädje i
himlen.
Att förvalta nyckelmakten är egentligen detsamma som att
förvalta det vi kallar för nådemedlen. Gud har gett sin kyrka dessa medel och
med dem förtroendet att hon förvaltar dem rätt. Att förvalta nådemedlen
innerbär att man brukar dem när man bedömer att det kan bli till människors
nytta och också att man låter bli att bruka dem när det kan bli till skada för
människor.
Den lutherska kyrkan är en
nådemedelskyrka. I nådemedlen finner vi
svaret på en av de viktigaste frågorna i en människas liv. Vilken fråga är det
jag tänker?
Jo frågan: Hur kan jag finna en nådig Gud?
Denna fråga har sysselsatt botgörare i alla tider. Tyvärr
utgör dessa en utrotningshotad art numera. Det är alltmera sällsynt att
människor frågar efter Guds nåd och förlåtelse. Det är inget som
nutidsmänniskan säger sig behöva.
För något år sedan hörde jag berättas om en svensk
konfirmandpräst som skulle starta en konfirmandundervisning för sådana som inte
gick den i tonåren. En tidningsreporter frågade provocerande om man börjar med
detta projekt för att studenterna behöver syndernas förlåtelse varpå präster
svarade: Nej, det tror jag inte de
behöver, eller, det är jag övertygad om. Detta säger något om hur man på vissa
håll i den yttre kristenheten ställer sig inför livets viktigaste fråga. Hur skall man finna en nådig Gud, det är
väl ingen aktuell fråga?
Frågan borde vara aktuell, inte bara för icke-troende utan
också för oss troende. Vi faller dagligen i synd och djävulen försöker få oss
att tvivla på Guds nåd. -Nu har du syndat
igen, du har förlorat Guds vänskap. -Du har fallit ur nåden! Nu är du min, för evigt. Du kommer aldrig
fram. När vi ställs inför dessa anfäktelser så blir frågan om Guds nåd
relevant för oss precis som den har varit ända sedan syndafallet.
Redan Abel och Kain ställdes inför denna fråga. De besvarade
den på olika sätt. Kain bar fram en gåva av jordens gröda, medan Abel bar fram
ett djuroffer. Och HERREN såg till Abel
och hans offer, men till Kain och hans
offer såg han inte. (1 Mos 4:3) Varför handlade Gud så? Var det inte
orättvist? I Hebréerbrevet 11 hittar vi svaret:
Genom tron
bar Abel fram ett bättre offer åt Gud än Kain, och genom tron fick han det
vittnesbördet att han var rättfärdig, eftersom Gud själv bekände sig till hans
offer. (v.4)
Abel förstod att synden måste försonas genom ett
ställföreträdande offer trots att inga offerlagar ännu var givna. Abel hade
funnit en nådig Gud. Han brukade nådemedlen.
Senare skulle Gud säga till sitt folk:
Ett altare av
jord skall du göra åt mig, och på det skall du offra dina brännoffer och dina
gemenskapsoffer, din småboskap och din nötboskap. På varje plats där jag låter
mitt namn bli ihåg kommet, skall jag komma till dig och välsigna dig. (2 Mos 20:24)
Detta är ett viktigt ord: På varje plats där jag låter mitt namn bli ihåg kommet, skall jag komma
till dig och välsigna dig.
I det gamla förbundet var syndernas förlåtelse knuten till
offertjänsten. Gud väljer själv var och hur hans nåd skall utdelas. Han utser
själv de platser där hans namn skall bli ihåg kommet.
Ofta är Guds förlåtelse och frälsning knuten till mycket
enkla ting och företeelser. Offeraltaret såg inte mycket ut för världen. Ett altare av jord, skulle det vara. Och
ville man bygga ett stenaltare så fick man inte ens använda sig av huggen sten.
Altaret har sitt värde endast av det att Gud har utvalt det och där låter sitt
namn bli ihåg kommet. Vi skall se på några andra exempel i Bibeln som visar hur
Gud handlar med sitt folk.
När Israels barn stod vid Röda havets strand och hade Faraos
här hack i häl såg det inte ut att finnas någon räddning. Mose bad till Gud om
frälsning, men hur frälste Gud den gången sitt folk? Delade han bara plötsligt
havet så snart Mose suckar nådde hans öra? Nej, han knöt sin frälsning till en
enkel akt av Mose, så enkel att vem som helst hade kunnat utföra den. Han bad
Mose lyfta sin stav och räcka ut handen över vattnet. Då delade sig havet och
folket kunde gå torrskodda över.
Mose stav var ett nådemedel också vid andra tillfällen under
ökenvandringen, t.ex när folket törstade och Gud räddade dem genom att be Mose
slå med staven på Horebs klippa.
Vi kan också tänka på när Israels barn blev orm bitna i
öknen på grund av sitt knorrande mot Gud och Mose. Folket insåg sin synd och
frågan om hur man kan finna en nådig Gud blev aktuell för dem. Nåden blev den
gången knuten till en kopparorm som Mose skulle göra och den som såg på den
fick leva. (4 Mos 21:9)
Ni kommer ihåg berättelsen om den spetälske Naaman som det
berättas om i 2 Kung 5. Räddningen för honom var knuten till Jordans smutsiga
vatten. "Gå i väg och tvätta dig sju
gånger i Jordan, så skall ditt kött bli friskt igen och du bli ren."
(2 Kung 5:10)
Lite längre fram i Andra Kungaboken talas det om hur den
dödssjuke Hiskia blev helad med hjälp av en fikonkaka. (2 Kung 20:7)
Den blindfödde i Joh 9 botade Jesus genom att göra en lerdeg
av jord och saliv som han sedan satte på den blindes ögon. Sedan gav han den
blinde budet: "Gå och tvätta dig i
dammen Siloam." (v.7) På det sättet blev han helad.
Men kunde inte Gud Allsmäktig ha delat Röda havet utan Mose
stav? Eller gett det törstande folket vatten utan att Mose slog på klippan?
Eller kunde han inte ha förvandlat det bittra vattnet i Mara utan att Mose
kastade en träbit i vattnet? Jovisst, det är inte fråga om vad Gud kan utan
vilka vägar han har utvalt för att ge frälsning och nåd åt de sina.
Tänk hur simpelt och förnuftsvidrigt Gud handlar med oss.
Att tvätta bort spetälska med vanligt vatten, det förstår vi ju att inte
funkar. Eller att få lindring från ett dödligt ormbett bara genom att se på en
orm gjord av koppar. Eller att bota blindhet med lera. Det är för enkelt.
Det ansåg också syriern Naaman om den medicin som
ordinerades åt honom av profeten Elisa. Han hade tänkt sig något helt annat än
att gå och bada sig i Jordan. Skulle inte Damaskus floder Abana och Parpar ha
renare vatten än Jordan, om det nu kommer an på det? Men nu handlar det inte om
vem som har det renaste vattnet. Nu är det inte så att vi kan börja sälja
kopparormar istället för ormserum till folk som blivit ormbitna. Eller ordinera
fikonkakor mot dödliga sjukdomar.
Det som det handlar om är vad Gud har sagt i en given
situation. Naaman kunde ha rest runt hela jorden och badat sig i Nilen, Eufrat
och Rhenfloden, men det skulle inte ha botat hans spetälska. Guds löfte var
förbundet med Jordans smutsiga vatten. Mose kunde ha gjort alla möjliga slags
djur av koppar och bett de ormbitna att se på dem, men det skulle inte ha
hjälpt. Gud hade förbundit sin frälsning med just en orm av koppar. Den
blindfödde kunde ha ha gått omkring i
Judéen och tvättat sig i alla möjliga vattendrag och dammar, men nu hade
Jesus sagt: I Siloam skall du tvätta dig.
Av dessa exempel kan vi lära oss en mycket viktig sak när
det gäller Guds sätt att handla med oss människor: Gud handlar med oss genom
enkla medel och det är han själv som utser dessa medel. I dessa medel erbjuds
Guds nåd.
Luther skriver i sin bok Om koncilierna och kyrkan på följande
sätt:
Om Gud
befallde dig att plocka upp ett strå eller dra ut en fjäder med budet,
befallningen och löftet att du därigenom skulle ha förlåtelse för alla synder,
nåd och evigt liv, skulle du då inte ta emot detta med glädje och tacksamhet
och älska och vörda detta strå och denna fjäder som en högre relik än himmel
och jord?
Gud kunde ha använt sådana medel för att dela ut sin nåd,
men det gjorde han inte. Men vi vet exakt vilka medel Gud vill använda och det
skall vi se lite på nu. Frågan är alltså:
– Genom vilka medel
vill Gud handla med oss?
Det första vi skall säga är att vi också har fått en
kopparorm. Jesus säger till Nikodemus:
Liksom Mose
upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd, för att var och en som tror på honom skall ha
evigt liv. Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den
som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. (Joh 3:14-16)
Det är Kristus som är vår kopparorm. Men hur kan vi se på
Kristus när han inte finns här synlig ibland oss? Jesus sade, som vi märkte,
att den som tror på honom skall ha evigt liv. Det är alltså med trons ögon som
vi kan se Kristus. Men hur skall tron kunna gripa om Kristus? Var finns han?
Paulus frågar i Rom 10:14:
Hur skall de
kunna tro på den som inte inte har hört? Han
fortsätter: Och hur skall de kunna höra
om ingen predikar? Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av
Kristi ord. (v.17)
Här är alltså svaret på vår fråga. Kristus finns i predikan
av evangelium, i en sådan predikan som bygger på och får sin kraft av Guds ord.
Där kan tron se och gripa om Kristus. Denna medicin ordineras gång på gång i
Skriften. Jesaja skriver: Böj ert öra hit
och kom till mig! Hör så får er själ leva! (Jes 55:3)
Fadern säger på förklaringsberget: Denne är min Son, den Älskade. Lyssna till honom! (Mark 9:7) Jesu
lärjungar gjorde så, de lyssnade till Jesu undervisning och Jesus säger senare
till dem: Ni är redan nu rena i kraft av
det ord som jag har talat till er. (Joh 15:3)
Men finns Kristus endast i predikan av evangelium? Eller kan
vi se Kristus och hans verk också någon annanstans? Finns det flera platser där Gud vill låta sitt namn bli ihåg kommet
och där han kommer för att välsigna oss?
Herrens heliga nattvard är en sådan plats. Gör detta, sade Jesus. Gör detta till minne av mig. (Luk 22:19)
Paulus förklarar detta närmare i 1 Kor 11:26: Ty så ofta ni äter av detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar
ni Herrens död till dess han kommer. Nattvarden är alltså en förkunnelse av
Herrens offerdöd och det är något som tron kan gripa tag om. När vi firar
nattvard blir Jesu namn ihåg kommet.
I Jerusalem fanns på den första pingstdagen en skara
människor som sökte en nådig Gud. Bröder,
vad skall vi göra, frågade de av apostlarna. Petrus visade dem då ytterligare en plats där
Guds namn blir ihåg kommet: dopet. Omvänd
er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn till era synders förlåtelse. (Apg
2:28) Precis som Jordans vatten är dopet ett ringa medel, men har Gud utlovat
syndernas förlåtelse till den som mottar dopet, så har han.
Vi har redan nämnt ett annat nådemedel, avlösningen. Vår
reformator skriver så vackert om avlösningen i sin Kyrkopostilla: Denna makt har alla människor som är kristna
och döpta. Ty med den makten prisar de Kristus; och de har det ordet: förlåta
synder, i munnen, så att de när de vill och som ofta det är nödvändigt, kan och
får säga: ”Se, o människa, Gud erbjuder dig sin nåd och förlåter dig alla dina
synder, var vid gott mod, synderna förlåtes dig.”
Luther säger också att Gud ger oss kristna munnen full av
förlåtelse så att vi kan säga åt varandra: dina
synder är förlåtna.
Vi har nu nämnt några ställen där Guds namn blir ihåg kommet
och där han kommer till oss för att välsigna oss. Det är viktigt att vi håller
fram detta. Det är viktigt att vi blir påminda av var Gud vill dela ut sin
förlåtelse. Annars börjar vi yra hit och dit och till slut har vi inget annat
att tala om än andeutgjutelser och uppenbarelser av olika slag, precis som det
är i många kyrkor idag. Skulle man fråga 1000 kristna från olika samfund i
Sverige i dag hur vi får del av Guds nåd och förlåtelse så är det inte många
som skulle ha något vettigt svar. Att Gud är nådig och förlåtande har man
kanske hört talas om, men hur denna förlåtelse delas ut är det ingen som minns
längre. Den spetälske Naaman visste väl också att det fanns bot för hans
spetälska hos profeten Elisa, men när han blev hänvisad till Jordan ville han
inte lyssna längre.
I vår tid talas det mycket om märkliga omvändelseupplevelser
där Jesus kommer till människor direkt med sin förlåtelse. Det är märkliga
historier och vi behöver inte gå in på detta nu. Men vi skall ha klart för oss
att sådana fall är mycket sällsynta i Bibeln. Efter Jesu uppståndelse är det
bara den store aposteln Paulus som fick ett sådant möte med Frälsaren, men även
han blev hänvisad till Ananias för att bli döpt. I Bibeln blir människor
hänvisade till nådens medel, förvaltade av enkla människor. De skulle lyssna
till predikan och låta döpa sig. Men det fick de vara nöjda.
Denna frälsningsväg lär mycket klart av vår lutherska kyrka.
Vi skall citera vad den augsburgska bekännelsen säger om
denna sak. I den femte artikeln bekänns:
Genom Ordet
och sakramenten såsom genom medel skänkes den helige Ande, vilken hos dem, som
höra evangelium, frambringar tron, var och när det behagar Gud.
I denna tes lärs
mycket klart var man kan finna en nådig Gud. Men i samma artikel finns också en
antites, d.v.s. ett avvisande av den motsatta läran:
De fördöma
vederdöparna och andra, som mena, att den helige Ande kommer till människorna
utan det utvärtes ordets förmedling, genom deras egna förberedelser och
gärningar.
Frågan om hur man finner och mottar Guds nåd var en mycket
brännande fråga under reformationstiden och Luther fick kämpa mycket mot
svärmarna som lärde att Anden kommer till en människa utan nådemedel. Luthers
motståndare föraktade dopet och sade: vad
kan en handfull vatten göra? De fann inget större värde i nattvarden och
förnekade att Herrens kropp och blod verkligen var närvarande där. Anden, Anden, skriade de. Anden skulle
göra det. Luther vände sig mot detta svärmeri och sade: Därför böra vi ovillkorligen hålla fast därvid, att Gud vill handla
med oss människor blott genom sitt yttre ord och sakrament. Men allt som utan
detta ord och sakrament prisas såsom ande, det är av djävulen. (SKB s. 334)
Den människa som känner sin synd och ångrar den skall inte
hänvisas till meditationer, till bön eller fasta. Hon skall inte uppmanas att
sätta sig i ett hörn och vänta på att Anden skall komma över henne. Det gör
inte Anden utan han är fullt upptagen med att verka genom nådemedlen.
Den nådiga Guden hittar man inte heller i skogen en
söndagsförmiddag. Där ser man i och för sig spår av Guds allmakt, när man
beundrar skapelsen, men någon nåd finner man inte där. Istället bör sökare
hänvisas till nådens medel: Putsa dig i
öronen och sätt dig i kyrkbänken! Stå upp och låt döpa dig! Kom till min
måltid, ty nu är allt redo! Läs din bibel!
Vi skall sammanfatta med att konstatera att Gud har valt att
handla med oss människor genom yttre medel. Kärnan i dessa medel är evangelium
som uppenbarar Kristus för oss. Överallt
där evangelium finns blir Kristus synlig för tron och Guds nåd kommer oss till
del.
Jag skall sluta med att citera vad Luther skriver i
Schmalkaldiska artiklarna om var man finner en nådig Gud.
Vi vilja nu
återvända till evangeliet, som på mångahanda sätt giver oss råd och hjälp mot
synden, ty Gud är översvallande rik i sin nåd. Först genom det muntliga ordet,
varigenom syndernas förlåtelse predikas i hela världen, vilket är evangeliets
egentliga uppgift och ämbete. För det andra genom dopet. För det tredje genom
altarets heliga sakrament. För det fjärde genom nycklarnas makt och även genom
bröders samtal med varandra och tröstande av varandra. (Om evangeliet, SKB s.31)
Må Gud hjälpa oss att hållas vid nådens medel och att vara nöjda med dessa även om det inte
är så spektakulärt. Men det är den vägen som leder hem.
I Jesu namn. Amen.
Så bliver det
i Herren nåd
att saliga vi
bliva.
Men fast och
evigt är hans råd att det de trogna giva.
Vi själva är
blott skröplighet,
hos Gud är
all vår salighet.
Ske honom
pris och ära. Amen.
Predikan i Norrköping 26.10.20124.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar