Av Øyvind Edvardsen
Predikan över 1 Tim 4:1-5. 1 sön e
trettondag. 12 jan 2014 – Lepplax.
«Men Anden säger tydligt att i de sista tiderna kommer somliga att avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror. De kommer att förledas av hycklare och lögnare, som är brännmärkta i sina samveten och som förbjuder folk att gifta sig och befaller dem att avstå från mat som Gud har skapat för att tas emot med tacksägelse av dem som tror och känner sanningen. Ty allt som Gud har skapat är gott, och inget är förkastligt när det tas emot med tacksägelse. Det helgas genom Guds ord och bön.»(1 Tim 4:1-5)
När Gud
skapade jorden och allt liv på jorden så såg han att det var gott.
Gud såg själv att alla delar av hans skapelse var god. Både jorden
och himlen, vatten och land, träd och växter, fåglar och fiskar,
alla djuren och kronan på skapelsen, människan själv. Allt detta
skapade Gud med den intention att det skulle vara gott, och så blev
det också. Hans skapelse var fullkomligt god på allt sätt.
Gud satte
människan till at råda över skapelsen och att härska både över
plantar och djur. Allt annat blev skapat för att människan skulle
ha glädje av det. Det fanns inget som människan behövde hålla sig
undan utöver Livets träd och trädet med kunskap om gott och ont.
Allt stod till deras förfogande. Också kvinnan som Gud skapade som
mannens hjälpare kunde mannen förhålla sig till. Ja, hon var
skapad för honom och Gud hade bett de föröka sig och uppfylla
jorden tillsammans. Hela Guds skapelse var god.
När Paulus
skriver till Timoteus om vilket avfall från tron som skall visa sig
i de sista tiderna så är förbud mot äktenskap och mat det som
Paulus nämner. Villoandar skall förleda folk till att tro att
äktenskapet är något ont och orent. Dessa samma andar vill också
påstå att vissa sorters mat är orent och syndigt.
Det är hycklare
som vill komma med sådana påståenden. De vill framstå som
religiösa och rena och fina och framföra dessa förbud som om det
vore en ny serimoniallag. Utifrån vill det se ut som att dessa
villoandar talar ord från Gud, medan de i verkligen är de värsta
lögnare som lägger ett ok på människor som Gud aldrig har
placerat där.
Det är Guds
Helige Ande som talar tydligt om att detta skall hända i de sista
tider. Gud avslöjer villoanderna och låter Paulus upplysa folket om
vad som väntar dem. Och det råder ingen osäkerhet kring vad som
ska hända i samband med att människor avfaller från tron, de
kommer att låta sig villseleda av dessa villoandar och onda andar.
Och vi vet vem som är deras ledare, det är Satan själv.
De sista
tiderna som Paulus skriver om existerade redan då han skrev till
Timoteus. Inte bara levde de nytestamentliga kristna i de sista
tiderna, de var också mycket medvetna om det. De förstod att läsa
tecken, de vissta att eftersom Messias hade kommit till jorden så
levde de också i de sista tiderna. Också de kristna i Efesos där
Timoteus befann sig förstod att Paulus talade både om nutid ock
framtid när han talade om vad som skulle hända.
Omedelbart
efter Jesu himmelsfärd började det råda kaos och oordning bland de
kristna. Falska lärare och hycklare som styrdes av villoandar fanns
redan bland de kristne och försökte vilseleda dem. De kom som
vargar i fårkläder. Och den falska lära de spredde omkring sig är
den falska lära vi finner i alla världens religioner förutom den
kristna och som tiltalar alla syndiga människor: nämligen
gärningslära. Villoandarna predikade ett för den syndiga människan
mycket enkelt budskap: Du skall, du skall inte. Du får göra, ock du
får inte göra.
Det finns
egentligen endast två religioner här på jorden: Det är den som
lär frälsning genom nåden allena för Kristi skull, ock den som
lär frälsning genom egna gärningar. Av någon anledning så vill
människan gärna bidra till sin egen frälsning, vi vill gärna göra
något själv.
Genom att observera oss själv och världen runt
omkring oss så ser vi att allt inte står bra till. Då är det en
enkel lösning att sätta upp en rad med förbud ock regler över vad
man får göra eller inte får göra här i livet. Den syndiga
människan tror nämligen att han kan överhålla sina egna regler.
Men han innser snabbt att inte heller dessa människobud klarar han
av att överhålla.
Världen är
full av människobud som liknar på det avfall Paulus beskriver.
Katolska kyrkan kräver fortfarande celibat för sina präster med de
fruktansvärde konsekvenser det får för deras sexualdrift. Både
griskött och nötkött anses som orent och är förbjudit i många
stora religioner på jorden. I sin iver efter gudfryktigt levende så
är också alkohol förbjudit i många pietistiska krätser.
Även
kristna människor faller för frästelsen att införa människobud
för sig själv och andra. Man försöker hålla sig undan vissa
sorters mat eller dryck pga yttre orsaker, som till ex att eftersom
människor svälter ett ställe i världen så kan vi inte äta här.
Eller man inbillar sig att vissa djur har mer känslor än andra och
därför vägrar man äta dem för att tillfrädsstäalla sitt eget
samvete.
Alla människor
har dåligt samvete eftersom alla människor er född i synd. Det
förändrade sig inte avsevärt då vi blev Guds barn i dopet och
fick tron planterat i våra hjärtan genom Den Helige Ande. Innan
omvändelsen hade vi dåligt samvete pga lagen som talade i våra
hjärtan.
Också efter vår omvändelse, efter vårt dop, har vi
dåligt samvete pga lagen. Ja, efter att vi fått tron i våra
hjärtan har vi mest sannolikt ännu dåligare samvete. För vi ser
vår synd tydligt samtidigt som vi ser vårt eget fördärv och
oförmåga att rätta till våra brister.
Skillnaden
mellan att vara troende eller icke-troende består inte i att den ena
har dåligt samvete, medan den andre inte har det. Nej, skillnaden
består i vem vi söker vår hjälp i för att få renat vårt
samvete. Den icke-troende söker hjälp i sig själv och sina egna
goda gärningar och överhållelse av människobud.Den troende söker
sin hjälp hos Jesus och hans rättfärdriggörande verk för oss och
för våra synder.
Den som genom dopet fått tron i hjärtat kan gå
till Jesus med sitt dåliga samvete och få
förlåtelse för sina synder. Det är den stora skillnaden mellan
den troende och den icke-troende.
Så, tänker
någon orolig själ, då kan liksom människan göra vad han vill så
länge han ber om förlåtelse, är det så? Nej, inte alls.
Frälsning från synden är inte det samma som tillåtelse till att
fortsätta i synden. Men allt kommer i sin ordning, och helgelsen
kommer inte först. Det första som händer är att Jesus
rättfärdiggör oss. Han gör oss rättfärdiga genom sitt eget
fullkomliga liv och genom sin död och uppståndelse.
Genom Jesus
Kristus, Guds egen Son, och han verk, är vi rättfärdiga i Guds
ögon. Denna rättfärdighet leder i sin tur oss till att vilja leva
heliga liv. Dvs vi söker att göra och leva så som det behagar Gud
ut av tacksägelse till honom. Och hans vilja får vi veta om i hans
eget ord, i Bibeln.
I sitt Ord
berättar Gud om för oss hur han vill att vi ska leva. Han berättar
om för oss vad som behagar honom och vad som han inte har behag i.
Bland annat så berättar han om att hans skapelse står till vårt
förfogande. Allt som han har skapat är gott. Men det viktiga för
oss som troende är inte att vi har total frihet till att göra vad
vi vill, men att vi kan ta emot allt som Gud har skapat i tacksägelse
och i bön.
På det sätet helgas allt som han har skapat. Det
viktiga för oss är att komma ihåg var vi får vår mat ifrån, vem
det är som egentligen skänker oss mat varje dag, fast vi själv har
köpt den i affären. Gud vill att du skall tacka honom för den mann
eller hustru som han har skänkt dig och komma ihåg att det är en
välsignelse från honom.
Gud ger den
troende en stor frihet här på jorden. Hans skapelse är god. Mycket
god är den. Han har skapat den så och menade från början att den
skulle vara till välsignelse för oss. Men i och med syndafallet vet
vi att världen inte är perfekt och att heller inte vi som troende
slipper undan frästelsen att sätta upp våra egna människobud för
oss själva och för andra.
Vi måste därför påminna oss själv
igen och igen om att det är endast Jesus som kan ge oss frid i
sinnet och frigöra oss från syndens slaveri. Endast han kan förlåta
våra synder. Bara han är vår Frälsare. Vi behöver därför inte
pålägga oss själva några ytterligare bördor än dem som ändå
drabbar oss pga synden.
Förlåtelse
från synden betyr inte frihet till synd. Guds heliga vilja står
fortfarande fast. De tio budorden vill han fortfarande att vi ska
hålla och följa i våra liv. Även om vi vet att vi aldrig kommer
klara av att hålla dem fullkomligt så är det ett rättesnöre som
ger många goda välsignelser här på jorden om vi klarar av att
följa dem.
Om vi låter bli att ljuga så slipper vi det dåliga
samvetet. Om vi låter bli att döda så slipper vi att påföra oss
själva och andra livslångt lidande. Det samma gäller otukt, stöld
och all annan synd som drabbar vår nästa. Vi sparar oss för
syndens jordiska konsekvenser.
De eviga
konsekvenserna har Jesus tagit på sig eftersom endast han kan göra
det. Vi har evigt liv i himmeln genom honom. Han är vår frälsning
och vår salighet. Och han är orsaken till att vi kan ta emot i
tacksägelse från Gud allt vad denna jord bjuder på av hans
välsignelser.
Låt oss i detta nya år komma ihåg att tacka Gud för
både mat och dryck, kläder och hus och hem, och make eller maka.
Låt oss komma ihåg att allt detta är Guds goda välsignlser till
oss som han ger oss av bara nåd, inte för att vi förtjänar det,
men för att Gud älskar oss. I Jesu namn. Amen.
Låt oss be.
Vi tackar
dig vår käre Gud och Far för att du ger oss allt vi behöver för
att leva här på jorden. Tack för att du inte har förbjudit något
av din skapelse för oss så länge vi tar emot det i tacksägelse.
Låt oss alltid komma ihåg varifrån våra jordiska välsignelser
kommer. Gör oss till ödmjuka och tacksamma människor som tjänar
dig med det vi har fått av dig så att det blir till det bästa för
alla människor. I Jesu Kristi namn. Amen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar